Growth Hacking: De basis onder snelle en duurzame groei.
Makkelijk scoren met een stunt. Neem genoegen met een minimale marge en accepteer de korte duur van het succes. Duurzame groei vraagt om intelligente marketing. Zeker in het internettijdperk. ‘Growth hacking’ is daarvan de ultieme exponent. Dit fenomeen staat voor de inzet van conventionele en vooral onconventionele marketingtools om bedrijven -snel én duurzaam- te laten groeien.

Growth hacking is inmiddels een wereldwijd beproefde strategie. Het ultieme bewijs van de slagkracht, komt van sensationele marktbestormers als Uber, Airbnb, Ebay en Dropbox. Stuk voor stuk ondernemingen die met een minimaal marketingbudget maximale groeicijfers laten zien. Tot op de dag van vandaag. Het gaat over een proces van continu experimenteren met marketingtools in combinatie met productontwikkeling. Concreet: voortdurend verbeteren door op kleine schaal te zaaien, om later met de verworven kennis op grote schaal te oogsten. Growth hacking is daarmee meer een mindset dan een toolset. De aandacht gaat niet selectief uit naar het werven van nieuwe klanten, maar vooral ook naar het boeien, binden en zelfs activeren van de afnemer. Om bij de volgende aankoop weer op voorsprong te staan. Bij de bestaande klant, maar ook de connecties uit zijn of haar netwerk.

Lenig en wendbaar
Ongeacht of sprake is van een start-up of een exponent van de gevestigde orde, growth hacking valt of staat met de lenigheid en wendbaarheid van de onderneming.
Het onderstaande model brengt de verschillende fases in beeld:

1. Detecteer het probleem >> observeren, aannames toetsen en experimenteren;
2. Op zoek naar de oplossing >> start met bouwen, feedback verzamelen en op zoek naar de product market fit;
3. Valideer en optimaliseer >> methodieken bedenken voor de meest efficiënte groei.

Overall visie
Marconet omarmt growth hacking. Opgeleid, gecertificeerd en in staat om ook jouw organisatie te helpen! Dat gebeurt op pragmatische grond. Om als onderneming gezond te blijven én te groeien, is een groter arsenaal aan marketingtools nodig dan gebruikelijk. Het gaat daarbij over alles wat de expansie ondersteunt. De vereiste ‘growth architecture’ kijkt verder dan de reguliere marketing. De strategische doelstellingen en uitdagingen van de organisatie beginnen aan de wortel. Met hele grote en soms hele kleine aandachtspunten. Het is deze benadering die een duurzaam betrouwbaar fundament legt onder marketing. Niet alleen de stunt voor snelle sales met een korte impact, maar de bijdrage aan langdurige groei. Daarmee verandert de marketing van een spel met instrumenten in een mindset, skillset én overall visie voor de hele organisatie.

Duidelijk doel
Concreet: wie nog steeds denkt aan afronding van een marketingproces bij oplevering van de website, heeft het mis. Voortaan is dit juist het vertrekpunt. Growth hacking schept ruimte en biedt de middelen om de vindbaarheid te verbeteren, de conversie van bezoekers naar kopers te verhogen, meer repeaters te genereren en afhakers terug te winnen. Met één duidelijk gedefinieerd doel voor ogen: sneller groeien dan de concurrent. Marconet helpt!

Vertel mij meer