Bedrijven groeien razendsnel wanneer ze een growth hacker inschakelen. Maar wat is growth hacking eigenlijk? En hoe kun je het als ondernemer inzetten binnen je bedrijf? “Mkb’ers moeten gebruikmaken van hun snelheid, wendbaarheid en creativiteit om de grote corporate met zijn miljoenen aan marketingbudget te slim af te zijn.”

De term growth hacking zou voor het eerst genoemd zijn door Sean Ellis in 2010: hij beschreef hoe bedrijven uit Silicon Valley extreem snel transformeerden van kleine startups naar miljardenbedrijven door creatieve en ongebruikelijke technieken te gebruiken in combinatie met experimenteren.

Bedrijfscultuur
Deze bedrijven gebruikten onconventionele technieken waaraan traditionele bedrijven nog nooit hadden gedacht of waarvoor de traditionele bedrijven niet de juiste vaardigheden en bedrijfscultuur hadden om te implementeren.

Marketingfunnel
Het goed leren kennen van je doelgroep lijkt op zich niets nieuws. Wat is dan het verschil tussen traditionele marketing en growth hacking? Ferdinand Koelewijn legt uit: “Waar traditionele marketing zich voornamelijk op bewustzijn en acquisitie richt, gaat een growth team een stuk dieper in de funnel. Ze richten zich dus ook op activatie, retentie, aanbevelingen en omzet. Daarnaast zijn growth hackers meer technisch onderlegd waardoor ze veel zelfstandiger kunnen werken. Een growth team is in staat om veel sneller te experimenteren doordat er geen externe developer, designer, data wetenschapper of websitebouwer nodig is.”

Verschil traditionele marketing
Volgens Koelewijn is een growth team idealiter een klein team van technische en data-gedreven personen die gericht zijn op het schalen van een bedrijf door te experimenteren. Een growth hacker begrijpt het huidige online landschap, heeft vertrouwen in zijn eigen kunnen, en werkt sneller dan de competitie.

“We noemen de growth hacker ook wel de T-Shape Player”, zegt Koelewijn. “We zien dat 20 procent van de kennis van alle grote skills voor 80 procent van de output zorgt. Daarnaast specialiseert een growth hacker zich vaak in twee of drie skills, bijvoorbeeld in CRO en coderen. Een growth hacker heeft een liefde voor data, is creatief, nieuwsgierig, en wil continu bij blijven leren.”

Lees het hele artikel op “De ondernemer”.