De heren van de buitendienst dragen een stropdas, de eerste vijf parkeerplaatsen naast de entree houden we vrij voor bezoekers. Binnen drie keer overgaan neemt iedereen de telefoon op! Protocol voor het ene, beleid voor het andere. Perfect geregeld. En de mail?

We doen maar wat. En dat vind ik in alle redelijkheid niet te bevatten. Want Outlook is binnen twintig jaar uitgegroeid tot het belangrijkste kanaal voor zakelijke correspondentie. Wat blijkt, we mailen massaal onbewust onbekwaam. Geen idee wat collega’s ongestoord, ongehinderd en onopgemerkt de wijde wereld insturen.

emailiconE-mailen vraagt om een competentie die we niet allemaal even goed beheersen. Laten we eerlijk zijn. De collega met de meeste klantcontacten is vaak sterk in mondelinge communicatie. Schriftelijk communiceren is een andere tak van sport. Dit gegeven ondermijnt de commerciële kracht van e-mailen.

Geen discussie. Het klassieke proces van ‘lead naar deal’ via persoonlijk contact, verliest terrein aan mailverkeer. Zoveel om over na te denken, om afspraken over te maken. Om niet langer onbewust onbekwaam, maar bewust bekwaam te mailen.
Hoe ik op dit idee kom? Check http://www.taaltrainen.com.