Tegenwoordig staat het internet vol met growth hacking-tools en -tactics. Die geven het idee dat een goede tool een ‘silver bullet’ is, die je heel veel bezoekers en leads kan opleveren. Growth hacking heeft daarmee een eerder negatieve dan positieve connotatie gekregen. Vaak krijg ik dan ook de vraag of het wel een duurzame vorm van marketing is. Daarop is mijn antwoord volmondig ‘ja’.

Wat is growth hacking?
Growth hacking is niet meer dan het toepassen van de Lean Startup-methode in marketing. In plaats van maandenlang te schrijven aan een strategisch en tactisch plan en daarna alles lineair te implementeren, ga je zoveel mogelijk aannames testen.

Door veel experimenten te doen en data bij te houden, zie je snel wat wel en niet werkt. De experimenten die niet werken worden van tafel geveegd en degene die wel werken kunnen geschaald worden. Daarbij zijn data je leidraad. Voordat je je experiment begint, bepaal je wat voor jou een positief resultaat zou zijn.

Wil je je kosten per conversie binnen 3 maanden met 20 procent verlagen bijvoorbeeld? Dat is al een mooie smart goal om naar te streven. Na een aantal experimenten, heb je een duidelijker beeld van wat werkt en wat niet werkt voor jouw bedrijf en heb je de werkende experimenten kunnen opschalen. Op die manier zorg je voor een snelle groei!

Lees het hele artikel op Frankwatching.